دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
06 دی 1402 - 21:28

اهداف ارتش صهیونیستی از حمله به محور فیلادلفیا

خواب‌های نظامی رژیم صهیونیستی برای محور فیلادلفیا نگرانی مصری‌ها را در پی داشته است و ناظران مصری نسبت به تشدید وضعیت امنیتی و نظامی بین مصر و اسرائیل در نتیجه حملات به این نوار مرزی هشدار داده‌اند.
کد خبر : 15762

پایگاه رهنما:

 در حالی که جنگ وارد سومین ماه خود می شود و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در خاک غزه با سد مقاومت نیروهای حماس برخورد کرده و پیشروی زمینی در بسیاری از محورها در شمال و مرکز و بویژه شهرهای جنوب نوار غزه از جمله خان یونس و رفح متوقف شده است با این حال طی روزهای اخیر نوک پیکان حملات رژیم به سمت نوار مرزی میان غزه و مصر تحت عنوان محور "فیلادلفیا" تغییر جهت داده است و این منطقه با حملات هوایی به طور مکرر مورد هدف قرار می‌گیرد.

چهارشنبه گذشته رسانه های اسرائیلی از حمله «غیرعادی» ارتش به نوار مرزی بین مصر و غزه با هدف کنترل محور فیلادلفیا و تخریب تونل های مقاومت فلسطین در این منطقه خبر دادند و الجزیره به نقل از یکی از شاهدان محلی تأیید کرده که شدت بمباران این منطقه هر روز افزایش می‌یابد و ساختمان‌های مسکونی در داخل مرز مصر از شدت آن می لرزند.

گفتنی است حمله نیروهای اشغالگر به منطقه مرزی حائل میان مصر و غزه اولین حملات در نوع خود نیست، اما اخیرا حجم آن شدت گرفته است.

بر همین اساس رسانه‌ها اظهاراتی را منتسب به نتانیاهو، قبل از نشست غیرعلنی کمیته روابط خارجی و امنیت در کنست در هفته گذشته فاش کرده اند که وی از قصد خود برای کنترل محور فیلادلفیا به عنوان حد فاصل غزه و مرز شرقی مصر معروف به محور «صلاح الدین- فیلادلفیا» خبر می‌دهد.

مختصات محور فیلادلفیا

از نظر جغرافیایی، این نوار مرزی بین مصر و نوار غزه به طول 14 کیلومتر از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم شالوم در جنوب امتداد دارد.

بر اساس معاهده صلح مصر و اسراییل در سال 1979 که به معاهده کمپ دیوید معروف شد، این محور یک منطقه حائل است که قبل از خروج اسرائیل از نوار غزه در سال 2005 تحت کنترل و محافظت این رژیم قرار داشت.

در همان سال، اسرائیل پروتکلی به نام «پروتکل فیلادلفیا» با مصر امضا کرد که توافقنامه صلح را لغو یا اصلاح نمی‌کند، اما این پروتکل به مصر اجازه می‌دهد 750 سرباز (به عنوان نیروی پلیسی و نه نظامی) را در آن منطقه برای مبارزه با تروریسم و ​​نفوذ فرامرزی مستقر کند.

دو سال بعد جنبش حماس پس از تسلط بر نوار غزه، کنترل این دالان پوشیده شده از سیم خاردار را که عرض آن از صدها متر بیشتر نمی شود، به دست گرفت. در طول سالهای بعد که رژیم صهیونیستی محاصره نوار غزه را تشدید کرد، فلسطینی ها از این دالان مرزی برای عبور به سمت مصر استفاده کردند. از آن زمان، مصر نیز کنترل امنیتی خود را در این نوار مرزی تشدید کرده است.

عملیات امنیتی مصر از اکتبر 2014 تا نوامبر 2017 در 4 مرحله، 500 متر برای هر مرحله، انجام شد و طی آن ارتش مصر عملیات بزرگی را برای حفر یک کانال عرضی از ساحل دریا در شمال تا گذرگاه رفح در جنوب انجام داد و منطقه مسکونی در شهر رفح مصر برچیده شد تا تونل‌های ادعایی صهیونیست‌ها به طور کامل تخریب شود.

نقش مصر

خواب‌های نظامی رژیم صهیونیستی برای محور فیلادلفیا نگرانی مصری‌ها را در پی داشته است و ناظران مصری نسبت به تشدید وضعیت امنیتی و نظامی بین مصر و اسرائیل در نتیجه حملات به این نوار مرزی، که یک منطقه حائل با مختصات امنیتی ویژه محسوب می‌شود، هشدار داده‌اند.

در همین زمینه، مصطفی باکری، نماینده مجلس نمایندگان و روزنامه‌نگار نزدیک به دولت مصر، از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X نوشت که ارتش اسرائیل در حال انجام حمله در امتداد مرز مصر و فلسطین به بهانه تخریب تونل های بین مصر و غزه است.

باکری در توئیت خود ادامه داد: این یک تحول خطرناک است که ممکن است منجر به انفجار در وضعیت بین مصر و اسرائیل شود. مرزهای مصر خط قرمز است."

همچنین الجزیره به نقل از یک منبع نظامی مصری تایید کرده که قاهره به هیأت اطلاعاتی اسرائیل که چند روز پیش به مصر سفر کرده بود، نسبت به حضور نیروهای اسرائیلی در محور «صلاح الدین فیلادلفیا» در مجاورت مرز مصر با غزه هشدار داده است.

اهداف اسرائیل

به گزارش رسانه های صهیونیستی، تانک های ارتش این رژیم عملیات زمینی را از گذرگاه کرم شالوم تا محور فیلادلفیا در مرز نوار غزه با مصر آغاز کرده‌اند.

در بیان اهداف رژیم صهیونیستی به این منطقه دلایل مختلفی قابل بررسی است. در وهله اول به نظر می‌رسد ناکامی صهیونیست‌ها در تحقق اهداف عملیات نظامی و سردرگمی سران سیاسی و ارتش در مورد اینکه پس از نزدیک به سه ماه جنگ هنوز شواهدی از تضعیف قدرت نظامی حماس مشاهده نمی‌شود آنها را برآن داشته تا به زعم خود از طریق تشدید محاصره و از میان بردن تونل‌های احتمالی میان غزه و مصر خط تدارکات احتمالی مقاومت را از بین ببرند. این در حالی است که گردان های القسام شاخه نظامی حماس اخیراً با انتشار ویدئو‌هایی از ساخت موشک‌ها و دیگر ادوات نظامی در داخل تونل‌های خود پرده برداشته اند که این امر فرضیات سران رژیم در مورد خط تدارکاتی از مصر به غزه را کاملاً باطل می‌کند.

از طرف دیگر به دست گرفتن کامل مرزهای زمینی و دریایی غزه هدفی است که احتمالا صهیونیست‌ها به دنبال تحقق آن هستند بویژه مرز رفح مصر در مدت جنگ اصلی ترین راه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بوده است.

در حالی که غزه با وجود بیش از 2 میلیون سکنه که بخش بیشتر آنها آواره شده اند در میان محاصره شدید و حتی نابودی زیرساخت‌های رفاهی و بهداشتی بویژه بیمارستان‌ها به سمت فاجعه انسانی پیش می‌رود اما صهیونیست‌ها در برابر خواسته بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل برای تسریع ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه کارشکنی می‌کنند. موضوعی که از دیدگاه ناظران بین المللی به تلاش صهیونیست‌ها برای کوچ دادن اجباری مردم به خارج غزه صورت می‌گیرد.

در این رابطه سرلشکر فایز الدویری کارشناس نظامی و راهبردی معتقد است: حرکت ارتش رژیم صهیونیستی به سمت محور فیلادلفیا با هدف جداسازی نوار غزه از صحرای سینا و مصر است.

الدویری معتقد است که اشغالگران پس از ناکامی در رسیدن به اهداف استراتژیک نظامی، به دنبال این است که تمام گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه را تحت کنترل مطلق خود قرار دهد.

در همین راستا این کارشناس نظامی معتقد است که حرکت به سمت تصرف منطقه مرزی فیلادلفیا به طرح اخیر صهیونیستی برای ایجاد منطقه حائل مربوط است. الدویری در مورد منطقه حائلی که اشغالگران به دنبال ایجاد آن در نوار غزه هستند، آن را در سه جبهه محتمل دانست: 1- جبهه شمالی، طول مرزهای سرزمین‌های اشغالی با نوار غزه؛ 2- مرز میان غزه و مصر، و 3- تلاش برای قرار گرفتن خود در دره غزه برای جداسازی شمال غزه از جنوب آن.

گفتنی است پیشتر بنیامین نتانیاهو به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اطلاع داده بود که در پایان جنگ، اسرائیل قصد دارد یک "منطقه حائل عمیق" در نوار غزه ایجاد کند.

همچنین شبکه 11 رژیم صهیونیستی اخیراً فاش کرد که ارتش اشغالگر خود را برای پایان دادن به عملیات زمینی ظرف چند هفته آماده می کند و تاکید کرد که مرحله سوم شامل کاهش تعداد نیروها، تشکیل منطقه حائل و ادامه حملات متمرکز است.

با این حال این کارشناس نظامی با اشاره به چرخش 180 درجه‌ای نتانیاهو از ادعای تصرف سریع غزه در اوایل جنگ به تشکیل منطقه حائل، امکان ایانکه ارتش اشغالگر بتواند به اهداف مورد نظر خود در میدان دست یابد را رد کرد؛ چنانکه ارتش صهیونیستی 56 روز پس از آنکه به مناطق جُهرالدیک و بیت حانون در شمال نوار غزه وارد شده هنوز قادر به کنترل این مناطق نشده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات